Családi túrák

2021. nyári családi túrák

Nyári családi túráinkon ismerős helyekre mentünk vissza, általában rövidebb távolságokat megtéve. Külön úti beszámolókat nem érdemelnének, így együtt jó visszaemlékezni rájuk.

Későn, de elkezdtük a kisebb túrákat.
Július 1. Domony - Erdőkertes és vissza. Kb. 28 km. Domonyvölgy strand.
Csütörtökre esett a Semmelweis-nap, amikor az egészségügy dolgozói az ügyeletesek kivételével szabadnapot kapnak. Ez alkalommal én is kivettem egy nap szabadságot. Autóval Domonyba mentünk, az iskolánál lévő parkolóig. Iklad – Galgamácsa – Vácegres - Erdőkertes útvonalon mentünk odafelé. Kisebb motoros kiránduló csapat előzött meg, E. szerint ők is orvosok lehettek, akik szintén kihasználták a szabad napot. Erdőkertesnél a kanyarban a nyaralótelep felé mentünk tovább, hátha van valaki az ismerős háznál. Nem volt senki, üres volt a nyaraló. Néztük a térképet, nem volt más lehetőség, ugyanazon az úton tudtunk visszamenni. A parkolóban felraktuk a kerékpárokat, és autóval átmentünk még a domonyvölgyi strandhoz. Volt délutáni jegy, egyet mártóztunk, mielőtt hazaindultunk.

Július 18-19. Traisental. Már 2019-ben szerettünk volna visszamenni a Traisentalba lányunkkal együtt. Akkor ősszel egy kisebb baleset miatt, 2020-ban a járvány miatt maradt el. Ezen a nyáron, a járványhelyzet orvosi és matematikai elemzése alapján választottuk ezt a júliusi hétvégét. Vasárnap-hétfő, hogy lehetőleg a nagyobb forgalommal szemben menjünk. Szerencsére lányunk épp túl volt két héttel a 2. oltáson. A határon kérték is az oltási igazolásokat. A dátum optimális, de az időjárás előrejelzés aggasztó volt, tartottam a villámárvíztől, főleg, hogy folyóvölgyekbe készültünk.
1. nap. Triestingtal, fel és vissza a keleti irányból. Autóval Berndorfon át közelítettük meg a völgyet, amelyet a túloldalról két évvel korábban már felderítettünk. Kaumberg város központjában álltunk meg, éppen egy pékség-cukrászda előtt. Felhívtuk lilienfeldi ismerőseinket, bár úgy tudtuk, hogy terv szerint későn értek volna haza, fáradtan. Változott a program, voltak olyan kedvesek, hamarabb visszaindultak a nyaralásból, hogy meglátogathassuk őket.
Elindultunk kerékpárjainkkal Araburg felé. Szép, kellemes kis túra. Egy hármas elágazásnál már egész közel voltunk ahhoz a ponthoz, ahol két évvel korábban a másik oldalról jártunk már. Szépen látszott a vár, nézelődtünk egy kicsit, aztán visszafordultunk. Jöttek a felhők is.
A cukrászdában vettünk tortákat, estére. Felraktuk a bicikliket, mentünk a hohenbergi szállásra. Az úton már esett az eső. A szálláson a hölgy két év után is megismert, de azért kérte az oltási igazolásokat, ebből nem engedhet, mondta. Rövid pihenés, újabb egyeztetés után visszaültünk az autóba, mentünk a közeli Lilienfeldbe. Megtaláltuk ismerőseink új házát, örültünk a viszontlátásnak. Ott erősen esett, az autótól a házig is kellett kabát. Étteremből hozattak gyors vacsorát, mert távollétükben leállt a hűtő. Jól jött a torta, amit vettünk. Estére elállt az eső, ott felejtettük az esőkabátokat.
Másnap Traisental, St. Aegyd - az 58 km jelzésig és vissza. Ez ismerős útvonal nekünk, ismétlés, mégis más. Ugyanúgy St. Aegyd vasútállomásig mentünk autóval, ott vettük le a kerékpárokat, és indultunk a kerékpárúton felfelé. Még mindig nyár eleji volt az erőnlétünk, megálltunk néhányszor nézelődni, pihenni. A Camel Theater nevű állatbemutató helyet is jobban megnéztük kívülről. A kerékpáros pihenőnél két változás volt: A büfé szemmel láthatóan már délután sem nyit ki. Egy telefonszám van csak a bódé oldalán. A mezőn egy fiatalokból álló csoport kempingezett, éppen ébredeztek, a frissebbek a boltból jöttek már vissza. Felfelé végül a kerékpárút 58-as kilométerkövéig mentünk, ott fordultunk vissza. St. Aegydnél átgondoltuk, érdemes-e beülni egy helyi fogadóba ebédelni, ahogy terveztük, de inkább hazaindultunk. Autóval megálltunk még egy boltnál, ahol a „kötelező” édességeket, ajándékokat vettük meg, és magunknak üdítőt. Hazafelé még beugrottunk ismerőseinkhez az előző nap ottfelejtett esőkabátokért. Egyikük otthon maradt aznap, elrendezni a leolvadt hűtőt. Az autóút hazafelé rendben volt, szerencsénkre a másik irányban volt torlódás.

Július 25. Velencei tó körül
Ritka az ilyen kiszolgálás, családi túra 9 személyes kisbusszal, a biciklik az utána kötött tréleren. Gárdonyban egy ismerős utcában hagytuk a szerelvényt, onnan indultunk heten, három, inkább nagyobb, mint kisebb gyerekkel, biciklivel. Lementünk a kerékpárútra, és elindultunk a körre. Kicsit nehezen indult a túra, a legfiatalabb családtag nagyon panaszkodott, hiába tekert, nem haladt. Győzködték, menni kell annak, előző évben körbe ment a Tisza tavon. 10 km szenvedés után eszünkbe jutott, hogy megnézzük, pörög-e jól a kerék. Félrefeszült a fék, fogta a kereket, azért nem ment. A bicikliúton meg lehetett csinálni, kiengedtük a féket, onnan már rendben volt. Fagyi is be volt ígérve, amit már a tó északi partján váltottunk be. Tovább, Velencéhez közeledve az új kerékpárutat követtük. Lemegy a partra, emiatt egy kilométeren át tolni lehetett csak, sokan voltak a strandon, a büféknél. Gárdony elejénél egy büfénél ebédeltünk, aztán már nem sok volt vissza az autóig.

Bakonybél
Augusztus 3. kedd. Csak fél nap, délután utazás Somhegyre (Bakonybél). A szállás jó, látszik, hogy sok mindent átgondoltak, mi jó a vendégnek. Erről olvashattunk is, a hely szerepel a kirakott Veranda magazinban. Bármikor lehet egy kávét, teát készíteni, hozott – rendelt ételt enni, a dolgokat elmosogatják. Nincs dilemma a szobában, olvasás vagy eszközök töltése, mert van plusz konnektor az ágynál és még fali USB töltő aljzat is. A murvás, lejtős, S-kanyarokkal nehezített bekötőút kihívás, de lent a parkolásra már van hely. Van néhány ló, csacsi, csak úgy, és őzek is bejárnak. Kora este még autóval elmentünk Bakonybélbe, bejelentkeztünk a Csillagdába, picit sétáltunk a Szentkúthoz.

Augusztus 4. szerda. 43 km kerékpár. Somhegy - Bakonybél - Porva - Borzavár - Tündérmajor - Zirc széle - Pénzesgyőr – Somhegy.
Bakonybélből felfelé fordultunk a Kőrishegy felé induló útra. Porvai elágazás után megtévesztő kerékpáros tábla: Szépalma felé mutatja Zircet. Lehet arra is menni, de egy helyismerettel bíró bácsi is mondta, kerékpárral Porva felé menne. Eleve ezt terveztük. 2 km földút, jól járható.
Kőrishegy alatt még jól mentek az emelkedők, meglepetésre Porvánál, Borzavárnál is voltak fárasztó kaptatók. Zirc előtt jobbra mentünk Tündérmajor felé. Láttuk a kastély kerítését, és kisüzemek is vannak. Elindultunk az erdő felé, ahol kirándulóhelyeket jelzett a térkép, de nem sokat keresgéltük, visszafordultunk. Ha már ott voltunk Tündérmajornál, Zirc külső, családi házas részén mentünk át a bakonybéli útra.
33 km után elfáradtunk, kevés volt a néhány rövid pihenő. Az út menti keresztnél gyűjtöttünk erőt. Azt hittük, még sok emelkedő van hátra, de volt egy-két kellemes lejtő is.
Este levezető séta, gyalogutak felderítése Bakonybél felé.

Augusztus 5. Gyalogtúrás nap. Autóval Bakonybélbe mentünk, ott vásároltunk. Utána Odvaskő parkolóig mentünk tovább. Gyalog az Odvaskő barlanghoz mentünk, felfelé Tanösvényen, lefelé Z+ jelzésű úton. Nehéz, különösen lefelé, szerencsére akkor kezdett újra esni az eső, amikor a szekérútra értünk. Esőházban ettük meg a szendvicseinket. Autóval visszamentünk Bakonybélbe. Majdnem egy órát ültünk az autóban, úgy zuhogott.
Még mindig esőben megnéztük a Nosztalgia Múzeumot, utána az egyszerű, de jó étteremben rántott sajtot, rántott karfiolt ettünk. Délután a szálláson pihentünk, készültünk az esti programra. E. sokat telefonált, intézett onnan is, munka ügyeket.
A nehezen vehető bekötőút miatt úgy döntöttünk, inkább besétálunk gyalog estére a
Pannon Csillagdához. Felhők jöttek, mentek, emiatt azt mondták, észlelés nem is lesz. Rövidfilm Galileiről. Utána bejelentették, hogy derűs az ég, mégis lesz rövid távcsöves program. Addig 3D film a Mars kutatásról.
Sokat kellett lépcsőzni, a 3D vetítő a pincében van, a planetárium az első emeleten, a terasz a másodikon. A kupolába, a nagy távcsőhöz nem mentünk. A csoport fele láthatta az állványos távcsőben a Saturnust. Közben a csillagképeket mutatták egy fénykarddal. Megint felhők jöttek, további csillagkép bemutatás a planetáriumban. A két csillagász mesélt a Napról és gömbhalmazokról, ők ezeket kutatják. A bemutató után már az épület előtt E. visszament megkérdezni, mekkora nagyítású távcsőbe néztünk. A lány továbbadta a kérdést a fiúknak, ők 40-et mondtak. Távcsőboltok kínálata alapján reális.
Visszaindultunk a szállásra, ahogy jöttünk, gyalog. Felvettük a sárga kabátokat. Közben újra kiderült az ég, rengeteg csillagot láttunk, szépen látszott a Tejút is. Bántam, hogy nem hoztam el a lányomtól kapott 10x40-es binokulárt. Szép, és nyugodt séta volt. Ahol már nincs utcai lámpa, kislámpánkkal világítottuk meg az utat. Egy bokros erdős
résznél reccsenést hallottunk az erdőben, állat lehetett, nem jött ki az útra. Kb. 2,5 km séta volt az országúton, egyetlen autó sem jött.
Augusztus 6.
Erre a napra E. javasolt túrát. Keressük meg a szállás közelében a Kerteskő szurdokot, menjünk be Bakonybélbe, Odvaskőn át menjünk el az itteni Gyilkos tóhoz. Láttam, hogy ez nagyon sok, több, mint 20 km. Inkább menjünk el autóval Bakonybélbe. Hogy ne oda-vissza út legyen, odafelé a Z+ utat választottuk, bár tudtuk, hogy meredek az eleje és a vége. Kis cikk-cakkal lehet csak megközelíteni a turistaszállók miatt. Meredeken megy felfelé, és arra számítottunk, hogy a másik vége is ilyen lesz. Később a laposabb részen kiválik a Piros négyzet, arra tértünk. Levisz egy volt kisvasút nyomvonalra.
Kényelmesen lesétáltunk, sőt rögtön K+ úthoz csatlakozik, ami elvisz a tavacskához. Ez is viszonylag új látványosság, patak duzzasztással jött létre. Onnan nincs más út, Odvaskőig ugyanazon vissza. Majd a K+ tovább Bakonybélbe. Arra nem számítottunk, hogy a Gerence patak völgyében többször is felvisz az út a meredek oldalon, magas lépcsők, felfelé, lefelé, elég fárasztó, ahol nem, ott kicsit unalmas. Bakonybélben a Fürdő utcán
mentünk, aztán a központi helyen a "Kultúr Kocsmában" fagyit ettünk. Utána még mindig séta a parkolóig, ami a Pikoló vendéglőnél van.
Az volt a tervünk, hogy este kisétálunk a mezőre távcsővel, de E. nagyon elfáradt, elaludt. Maradt a terasz. Sajnos a szállás lámpája erős fényszennyezést csinált, de így is szép, sok pici csillagot behozott a távcső.

Augusztus 7.
E.-nek a sok előző napi lépcsőzés nagyon megterhelte a térdét, könnyebb programot választottunk. Gaja szurdok. Balinka felől tele volt a parkoló, egyébként is, mintha biztosabb lenne a másik, Fehérvárcsurgó felől. Autóval elsőre picit túlmentünk rajta, csak a Vadaspark látszik elsőre.
Szépen kiépített sétaút, leírás szerint babakocsival is járható. Csak a legvégén van egy kerítésnél néhány lépcső.
E. lábát kímélni kellett, nem mentünk fel sem a vaskereszthez, sem a kilátóhoz. A tónál meglett a magyarázat, hogy miért telt meg a felső parkoló. Sok ember, rengeteg egyforma kutyával, Border Collie találkozó volt.
Ez már a rövid nyaralás utolsó napja volt, visszafelé még két helyen álltunk meg, Móron körülnézni, és Bodajkon, régi családi emlékek okán.

Augusztus 12. Tisza-tó, felső kis kör. Tiszafüred, Tiszabábolna (ebéd), Tiszadorogma komp, Tiszafüred. 45 km.
A család, akikkel a Velencei-tónál is voltunk, Tiszafüreden nyaralt, őket látogattuk meg egy közös biciklizésre. Ahogy szoktuk, korán indultunk, reggelijük végére már oda is értünk. Kényelmesen, jóval tíz óra után indultunk el a biciklikkel. Át az új hidakon, aztán a népszerű útvonalat jobbra elhagyva mentünk a felső kis körre. A gáton megy az út, inkább földes, mint aszfaltos. Érdekes szakasz volt, amikor a túloldalon velünk egy irányba tekert egy család, aztán nemsokára szembe találkoztunk. Már vártuk nagyon, hogy Tiszabábolnára, érjünk, ahol az étteremben ebédelni tudtunk. Onnan már nincs messze a komp. Az átkelő előtt és után a legszebb az út. Végül megint a gát, visszafelé, egyben, kis pihenőkkel. A kempingbe visszaérve még egy kicsit beszélgettünk, vizet, üdítőt ittunk, aztán felpakoltunk az autóra, és hazaindultunk.